HJEM BLIV FRIVILLIG ARRANGEMENTER OM KRÆWET KONTAKT OS KALENDER FAQ NYHEDER LOGIN

Vil du med som frivillig på Grøn?


HVAD ER GRØN?

Grøn er en række endagskoncerter, som afholdes hvert år over hele landet. Undervejs på turen besøger otte af landets største byer og holder fest for op mod 190.000 glade gæster.

På Grøn er det helt særlige, at når vi flytter flytter mellem byerne, bliver alle frivillige og materiel flyttet over natten. Det vil sige, at alt som du ser på Grøn eks. i Kolding om fredagen, er præcis det samme, der står klar om lørdagen i Aarhus. Vi er den eneste koncertarrangør i verden, som kan flytte så stor en produktion over natten. Hemmeligheden bag det hele er, at vi i Muskelsvindfonden har verdens mest dedikerede og professionelle frivillige, som hver dag arbejder skulder ved skulder med kærlighed til fællesskabet og respekt for hinanden.

Som på alle vores arrangementer, har vi et mål om, at alle har en god oplevelse og at alle synes det er sjovt at være frivillig. Det betyder blandt andet, at vi har styr på ALT omkring transport, forplejning, indkvartering... - you name it! Du kan dermed koncentrere dig om det frivillige arbejde, og samtidig have overskud til at udføre det med et smil på læben.

HVORNÅR?

I 2024 afholder vi otte koncerter i ugerne 29 & 30 i perioden 17. til 28. juli. Det er muligt at tilmelde sig til en hel tur som varer fra onsdag i uge 29 og slutter søndag i uge 30 eller til en halv tur som varer fra torsdag til søndag i den pågældende uge. Det vil desuden være muligt at melde sig til en enkelt eller flere enkelte koncertdage.

Koncerterne i 2024 fordeler sig således:

UGE 29 & 30

4 koncerter(tors-søn) i uge 29 i hhv. Tårnby, Kolding, Aarhus & Aalborg.

4 koncerter(tors-søn) i uge 30 i hhv. Esbjerg, Odense, Næstved & Valby.

De tre dage mellem de to koncert-blokke (man-ons ) slapper vi af, sover længe, lader op, hygger og fester vi i Hjallerup i Nordjylland. Vi kalder dagene "Overliggerdage" og disse dage er forbeholdt frivillige, som er med på en hel tur.

HVOR MANGE?

I 2024 vil vi være ca. 700 frivillige fordelt ca. 600 som er med på hele turen på Hele Turen Derudover vil der ca. være 100 frivillige, som kun har mulighed eller lyst til at deltage på 1. eller 2. halvdel. Der vil desuden være tilmeldt op mod 80 en-dags frivillige som kun er med på den pågældende dag.

I alle byer får vi desuden ekstra hjælp i form af lokalforeningsfrivillige - dvs. frivillige fra eks. lokale fodboldklubber, håndboldklubber, osv., som ved at hjælpe til på Grøn tjener penge til deres forening. Deres opgaver vil være at assistere i indgangene samt opgaver med sweepning af publikumsarealer og gæsteservice. Lige som med vores "egne" frivillige kan vi heller ikke undvære lokalforeningsfrivillige, så husk nu at tage godt imod dem, når du møder dem på din vej. Der er sammelagt på alle byer ca. 1800 Lokalforenings frivillige

HVAD KAN MAN LAVE PÅ GRØN?

For at holde styr på så mange mennesker, har vi inddelt alle i ca. 45 enheder, kaldet sektioner, som løser forskellige opgaver.

Nogle vil være tilknyttet samme sektion hele dagen eks. på Sponsorkræw, Indgang, mv. Andre har dobblet-funktioner hvilket betyder at man deltager på et hold under opbygning/nedpakning eks. Hegn, Telt,mv. og deltager på et andet hold under selve koncerten eks. i en bar eller bod. Når du tilmleder dig bliver du bedt om at prioritere hvilke sektioner du helst ønsker at være en del af. Der er ingen garantier for at man ender på præcis det hold man ønsker, men vi arbejder altid hårdt på at alle bliver tilfredse.

Det skal dog siges at anset hvilket hold man er på, er det bare hårdt at være på tur i næsten to uger. Men 98% af vores frivillige vil sværge på, at lige præcis deres hold er det sjoveste/bedste/fedeste sted at være. Vores erfaring er, at den gode oplevelse i højere grad handler om fællesskabet på de enkelte hold og ikke så meget om hvilke opgaver de skal løse eller hvor hårdt det er.

HVAD MED TRANSPORT OG OVERNATNING?

Der er arrangeret fællestransport fra 12 større byer rundt i landet onsdag, inden den første koncert på Amager torsdag i uge 29.. Efter den sidste koncert i Valby søndag i uge 30, sørger vi for, at du bliver kørt tilbage til samme by. Vi dækker den billigste transport til nærmeste opsamlings by. Er du kørestolsbruger og afhængig af din handicapbil, betaler vi kilometerpenge samt broafgift.

Efter koncerterne bliver vi transporteret med busser til skolerne, hvor vi overnatter. I busserne kører du sammen med din sektion. Det er også dem, du overnatter sammen med på skolen i klasselokale eller gymnastiksal. Det betyder, at du skal medbringe luftmadras/liggeunderlag og en sovepose/dyne.

HVAD HVIS JEG BLIVER SULTEN?        

Vi sørger for fuld forplejning, Det vil sige fire måltider om dagen. Morgenmad, frokost og aftensmad indtages på pladsen og natmad, når du ankommer til skolen. Det samme gælder for vand, sodavand og øl. Der er fri adgang til alle drikkevarer, du skal blot være opmærksom på, at det ikke er tilladt, at være beruset mens du er på arbejde. De findes ligeledes enkelte sektioner, som ikke må indtage alkohol i 8 timer, før de møder ind til arbejde.

HVAD NU HVIS JEG HAR FLERE SPØRGSMÅL?

Du er velkommen til at melde dig ind i gruppen "Grøn Kræw" på Facebook. Der sidder en masse eksperter, som helt sikkert både kan og vil svare på dine spørgsmål. Og så kan du for øvrigt også skrive en besked til os. Send en mail til frivillig@kræwet.dk - vi glæder os til at høre fra dig 😊

Du kan også finde svar på de fleste spørgsmål i vores Grøn Turbog:

Til dig der skal med på hele turen, 1. del eller 2. del:

https://pack.to/groen23

Til dig der skal med i udvalgte byer, en enkelt dag eller to:

https://pack.to/groenendags23 

 

Du kan være frivillig i disse sektioner på Grøn

 

INDGANG - 35 frivillige
Frivillige i indgangen sørger for at bygge indgangen op, så de er klar til at tage imod de mange gæster, der besøger Grøn når pladsen åbner kl. 13.00. Arbejdsfunktioner består af at visitere gæsterne, påsætte over-18 armbånd, scanne billetter og bemande billetsalg, information, gæstelisteindgangen. Der vil i 2021 ligeledes blive solgt merchandice i indgangen samt håndteret indlevering af pant,
Når koncerten er slut, pakker holdet indgangen sammen igen.
På myndighedernes anbefalinger har vi i 2021 seks seperate indgange med adgang til de 10 publikumsområder. Til at assistere Kræwerne i indgange vil der dagligt blive tilknyttet 20 Lokalforeningsfrivillige til hver indgang til at bistå i opgaverne Denne arbejdsfunktion kræver en god fysik, da der er mange gentagne bevægelser af især knæ og ryg ved visiteringen.

SPONSORKRÆW - 40 frivillige 

Sponsorkræw er et hold bestående af ca. 40 frivillige, der hjælper med at drive de sponsoraktiviteter, gæsterne kan opleve på koncertpladsen. På Grøn har vi nemlig nogle helt særlige samarbejdspartnere, som på hver deres måde, er med til at bidrage til den gode oplevelse. Som en del af sponsorkræwet er det din opgave, at hjælpe disse partnere med, at skabe oplevelser ud over det sædvanlige for gæsterne. Du vil stå for opgaver som op- og nedtagning, salg og service af forkslelige drikkevarer og merch fra kendte mærker, samt diverse praktiske opgaver (det kan fx. være at hente gæster, der har vundet en gratis forfest, I en fed bil). Sponsorkræwet er for dig, der elsker at få lov til at lave forskellige ting i løbet af en dag og for dig, som brænder for at skabe gode oplevelser - både for Grøns gæster og for vores samarbejdspartnere. Sponsorcrewet spiller en væsentlig rolle i forhold til den overordnede oplevelse og er lige så meget en del af frivilligheden, som resten af Kræwet.

GREEN TEAM - 4 frivillige

Green Team er et lille hold, som arbejder med bæredygtighed på pladsen. Vores største opgave er at hjælpe de andre funktioner med affalds sortering og håndtering. Ud over det har vi planer om at eksperimentere med sortering blandt gæsterne, vi hjælper med at reducere madspild, og har vågne øjne på hvor der kan findes mere bæredygtige løsninger på hele pladsen. Præcis hvad vores opgaver er, er vi løbende selv med til at finde ud af. Det vigtigste er det gode samarbejde med alle de andre hold.

KRÆWNYT - 4 frivillige under koncerten

Kræwnyt er et internt nyhedsbrev, der udgives under Grøn Koncert. Bladet har til formål at viderebringe information til de frivillige om, hvad der sker på koncertpladsen samtidig med, at bladet skal fungere som talerør for de frivilliges kommunikation om stort og småt, seriøst og sjovt.
Bladet er lige dele praktisk information, som sjov underholdning og formidling af den berømte "Kræwkultur".

                        BAGSCENEN - 27 frivillige

Området, hvor kunstnerne holder til før og efter deres koncert. Det er dette område, hvor de har fri, og derfor er området kun for kunstnerne. Bagscene-holdet skal sætte telt op sammen med og indrette teltene med alt, hvad en kunstner beder om. Frivillige, som ikke er på dette hold, har ikke adgang til området. Nogle funktioner kan til dels klares, hvis man sidder i en kørestol.

 

Inden koncertpladsen åbner opbygges området med hegn, telte, borde/bænkesæt, bannere, mv. samt indrettes baren. Når pladsen åbner, serviceres gæsterne med salg af vand, fadøl og drinks Overordnet er der to arbejdsfunktioner - stå i salgsfladen og sælge øl eller at producerer fadøl og drinks.
 

BARER- 15 til 35 frivillige.

Hver publikumssektion har adgang til bar, men hver bar er placeret i midten af to publikumssektioner så de kan servicer begge områder. Baren vil bliver indrettet så frivillige er skærmet mod publikum med plexiglas som man kender det fra eks. supermarkeder i dag. Vi stiller naturligvis værnemidler, håndsprit, mv. til rådighed så vi på den vis sikrer at der ikke opstår unødig kontakt mellem publikum og frivillige.
 

                      

 

For at blive frivillig i Event Safety, i daglig tale også kaldet ES, skal du have taget Event Safety uddannelsen i enten sikkerhed eller præ-hospital.

Event Safety sørger for sikkerheden under Grøn. De servicere vores gæster og sikrer alle har en god fest. De står mellem scenen og gæsterne og sikre, at gæsterne ikke forsøger at springe over hegnet. Når koncerten er over, er det deres ansvar, at alle gæster forlader koncertpladsen, så pladsen kan blive pakket ned.

Event Safety sørger også for de frivilliges og gæsternes ve og vel. Den præ-hospitale enhed bemander førstehjælps-teltet og kan alt fra at lægge plaster på til at udøve livsreddende førstehjælp.

Event Safety præ-hospital består af enten præ-assistenter eller præ-behandlere. Præ-assistenter er første del af uddannelsen, hvorefter man på et senere tidspunkt kan videreuddanne sig til behandler. Præ-behandlere har flere kompetencer, og må derfor lave flere behandlingsformer end præ-assistenterne.

 

                       LAGER  – 30 frivillige hele dagen

 

Lageret er dem, som sørger for at alt materiel fungere i løbet af arrangementet, og reparerer det der går i stykker.
De er desuden leveringsdygtige i (næsten) alt så mangler du gaffatape, rengøringsmidler, hobbyknive, spande, strips, skraldesække eller lign. Kan de helt sikkert hjælpe. Har de ikke hvad du mangler, er de verdensmestre i at fremskaffe det.
Folkene på Lageret har base på Muskelsvindfondens lager i Hedensted undervejs på turen, men vil naturligvis være til stede på koncertpladsen hver dag.
Man behøver ikke en håndværksmæssig baggrund for at arbejde på lageret. Dog har min. halvdelen af holdet en håndværksmæssig baggrund, når der skal repareres materiel.

 

ELKRÆW/INTERNET – 30 frivillige før/efter koncerten

De frivillige på el-holdet sørger for, at både boder og scener har strøm. Frivillige, der er på el-holdet, arbejder før og efter koncerterne,
El-holdet er opdelt i to - ét, der møder tidligt ind og trækker kabler til de to scener og ét, der møder nogle timer senere og trækker kabler til alle boderne på de to langsider.

CHAUFFØRKRÆW – 60 frivillige før/efter koncerten

Chaufførerne transporterer alt udstyret fra plads til plads. Det er meget forskelligt, hvad chaufførerne laver i løbet af koncertdagen. Nogle chauffører bemander trucks og sørger for, at diverse materialer og råvarer køres ud til boderne, mens andre sover, da disse har flere lastbil-anhængere, de skal transportere.

 

TRUCK – 24 frivillige under koncerten

Truck holdet er opdelt i flere grupper. En gruppe starter tidligt om morgenen med at fordele materiel, som skal bruges i boderne. En anden gruppe arbejder under koncerten med at levere råvarer til boderne.
Om aftenen kører truck-holdet rundt på pladsen og indsamler alt materiellet igen.

For at være på dette hold skal man have et truck certifikat.

Har du lyst til at prøve kræfter med verdens mest professionelle sceneproduktion, så har du fundet det rette sted. Ingen steder i verden er man i stand til at flytte en så stor produktion over natten, som på Grøn – og det er vi enormt stolte af! Selvom du aldrig har bygget en scene før, vil du blive taget godt imod og oplært af nogle af landets absolut bedste scenebyggere. Du kommer til at lære en masse og blive en del af et sammentømret hold som løfter i flok og passer på hinanden -og netop derfor er det en enestående mulighed for at prøve grænser af og skabe oplevelser, som du aldrig vil glemme!

Der er mange løft i løbet af arbejdet med scener, så det er vigtigt, at man ikke har småskavanker, hvis man er frivillig på disse hold. Arbejdet er fysisk hårdt og forfriskende, men med den energi og de lærerige udfordringer der er i arbejdet, bliver det en helt unik oplevelse, hvis du ikke er bange for at tage fat.

 

MULTICREW – 21 frivillige hele dagen

Arbejder udelukkende med at bygge scene og pille dem ned igen efter koncerten er slut.

Kræwet møder på pladsen kl. 03.30 og starter sammen med Opcrew på at bygge Grøn Scenen og P3 Scenen. Når scenen er stillet op, bruges dagen på socialt samvær eller på at sove. Når sidste koncert er slut, begynder Multicrew sammen med Nedcrew at pille scenen ned igen. Når dette arbejde er overstået, hopper Multicrew ind i deres sovebus og kører direkte til næste koncertplads.

Multicrew er underlagt 8-timers reglen. Det betyder, at man 8 timer før man møder ind, ikke må indtage alkohol.

 

                       OPCREW – 36 frivillige før koncerten

Opcrew bygger scenerne og lukker gæsterne ind på pladsen. De møder som de første på pladsen 3.30, hvor Scenerne bygges op med Multicrew mens solen står op. Der er opgaver til alle størrelser og køn, gejst kan løfte alle scene-elementer! Efter scenen er rejst går de i Indgangen, hvor opgaven består i at visitere gæster, tjekke ID og scanne billetter. Holdet har lidt skæve arbejdstider og er sammen hele dagen, hvilket giver et fantastisk sammenhold.

OpCrew er underlagt 8-timers reglen. Det betyder, at man 8 timer før man møder ind, ikke må indtage alkohol.

 

NEDCREW – 36 frivillige efter koncerten

I samarbejde med Multicrew piller Nedcrew scenerne ned, når koncerten er slut.

Nedcrew står klar til at pille scenen ned, når sidste koncert er slut. Når scenen er pillet ned, omkring kl. 01.00, kører holdet til skolen, hvor alle de frivillige overnatter. Nedcrew møder senere på pladsen end de frivillige, som arbejder i boderne. De ankommer til pladsen ca. kl. 11. og spiser frokost inden de møder i deres under-funktion. 10 personer arbejder i Indgangen, og resten arbejder i boder og barer.

Nedcrew er underlagt 8-timers reglen. Det betyder, at man, 8 timer før man møder ind, ikke må indtage alkohol.

 

                        GRØN SCENECREW - 14 frivillige hele dagen

Holdet står for at stille udstyret på scenen til hver enkelte kunster og efterfølgende pakke det sammen igen og gøre klar til den næste kunster. Dette gælder alt fra podier, instrumenter til scenetæpper.

NOVA SCENECREW – 8 frivillige hele dagen

Holdet står for at stille udstyret på scenen til hver enkelte kunster og efterfølgende pakke det sammen igen og gøre klar til den næste kunster. Dette gælder alt fra podier, instrumenter til scenetæpper.

 

LYD – 26 frivillige før/efter koncerten

Lyd-holdet er dem som slæber højtalere, trækker kabler, ruller måtter ud, mv. og sikrer at vores gæster får en god oplevelse også på lydsiden. . Lyd-holdet arbejder tæt sammen med de leverandører, som leverer udstyret samt med sceneholdene.
Lyd-holdet starter deres arbejde kl. 09. Når arbejdet på scenerne er færdigt, fordeles holdet ud i boderne og arbejder der under koncerten. Når koncerten slutter, mødes lyd-holdet igen for at pakke lydudstyret ned igen.

×

Oprettelse som frivillig / Sign up as a volunteer

If you do not have a Danish CPR (a Danish social security number) please send an email to crewet@crewet.dk and we will help you register
Hemmelig adresse / Secret adress
Hemmeligt telefonnummer / Secret phone number
Jeg giver mit samtykke til indhentning af straffe- og børne-attest via e-Boks med Nem-Id / I consent for the Muscular Dystrophy Foundaiton to obtain my criminal record
Jeg accepterer Muskelsvindfondens persondatapolitik, som kan læses HER / I accept the personal data policy for volenteers, click HERE to read.

× Avatar
Husk mig
Glemt password?

× Avatar
×